Frågor och svar

 

Vi får många frågor från våra hyresgäster och från personer som vill bo hos oss. Här har vi samlat en del av de återkommande frågorna och sorterat in dem under olika rubriker. Scrolla ner tills du hittar det område din fråga gäller.

Kontakta oss gärna om du inte får svar på din fråga nedan. 

 

Konto- och köfrågor

Hur gör jag för att logga in på "mina sidor"?

För att logga in på mina sidor trycker du på knappen "mina sidor" i navigationen högst upp på sidan eller på knappen "logga in" i det övre högra hörnet. Fyll sedan i ditt personnummer och ditt lösenord.

Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag?

Gå in på "mina sidor" och klicka på knappen för glömt lösenord och följ instruktionerna.

Jag har inte fått någon påminnelse om att förnya min kötid via mail, varför?

I samband med att vi startade upp vår nya hemsida våren 2019 slutade vi att skicka ut mail med påminnelse om att förnya kötiden. Det är upp till var och en att själv ha koll på när kötiden ska förnyas. Nu räcker det att man loggar in  på "mina sidor" för att kötiden ska förlängas. Man behöver alltså inte trycka på knappen "förläng kötid" som tidigare.

Hur gör jag för att ställa mig i er bostadskö?

Klicka här för att registrera dig.

Hur förnyar jag min kötid?

När du loggar in på "Mina sidor" förnyas kötiden automatiskt. För att behålla din kötid måste du logga in minst en gång per år. Det innebär att du inte längre aktivt behöver trycka på knappen "Förläng kötid". En sådan knapp finns inte längre. 

Hur lång kötid krävs det för att jag ska få ett bostadskontrakt hos er?

I snitt krävs det mellan 3-4 års kötid för att få ett bostadskontrakt hos oss. Kötiderna varierar beroende på vilket område det är man söker. 

Jag har inte varit inloggad på min sida det senaste året. Vad händer nu?

För att behålla din kötid måste du logga in minst en gång per år. Om inloggning inte sker inom 365 dagar avregistreras kötiden och kontot. Du kan då skapa en ny "min sida" och får därmed en ny kötid från dagens datum.

Jag har stått i er kö några år, vilken köplats har jag?

Vilken köplats man har hos oss varierar från lägenhet till lägenhet. När en lägenhet blir uppsagd publiceras den under en veckas tid på vår hemsida. Under den tiden kan alla i vår kö oavsett kötid söka lägenheten. När det har gått en vecka går vi igenom listan på de som har sökt lägenheten och den personen med längst kötid av de sökande får erbjudande först. Om nummer ett på listan tackar nej går vi vidare till nummer två och så vidare.

För att se dina köpoäng kan du logga in på "Mina sidor". Som inloggad kommer du till sidan för din kundstatus där du ser hur länge du har stått i vår kö samt vad din köpoäng är. En dag motsvarar en köpoäng.

Jag är i akut behov av en ny bostad, kan jag få förtur? 

Dessvärre har vi inte möjlighet att ta emot några förturer. Enligt vår uthyrningspolicy är det kötiden vi ska gå på vid erbjudande av lägenhet.

Jag har blivit erbjuden lägenhet hos er två gånger, vad händer nu?

Enligt våra regler kan man tacka nej till en erbjuden lägenhet tre gånger oavsett om man har varit och tittat på den eller inte. Efter tre stycken nej-svar nollställs kötiden. 

Ni hade nyligen en ledig lägenhet ute på hemsidan, men jag fick inget mail om det, varför?

I samband med att vi startade upp vår nya hemsida våren 2019 slutade vi att skicka ut mail till alla i vår kö när en ledig lägenhet publiceras på hemsidan. Nu finns istället möjlighet att skapa bevakningar när man är inloggad på "mina sidor". Man får då mail när lägenheter publiceras som matchar de bevakningar man har gjort, exempelvis lägenheter på 2 rum och kök. 

 

Kontrakt och uthyrning

Jag ska snart flytta in i en av era lägenheter, när får jag nycklarna?

Du har tillträde till din nya lägenhet första vardagen i månaden klockan 12:00. Vår uthyrare tar kontakt med dig några dagar innan tillträdet för att bestämma tid för utlämning av nycklar.

Jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand. Hur gör jag det?

Du kan bara hyra ut din bostad i andra hand efter att du har fått vårt godkännande. Kontakta vårt kontor, så berättar vi mer. Kontaktuppgifter finner du längst ner på sidan. Blankett för andrahandsuthyrning finns för utskrift här.

Hur lång är uppsägningstiden för min lägenhet?

Uppsägningstiden för lägenheter är tre hela kalendermånader. Det innebär att vi måste ha uppsägningen hos oss senast sista vardagen i månaden, för att uppsägningstiden på tre månader ska börja räknas från och med den första i nästkommande månad.

Jag vill säga upp mitt kontrakt, hur gör jag?

På baksidan av ditt exemplar av kontraktet finns fält att fylla i vid uppsägning. Lämna ifyllt kontrakt till vårt kontor. Ring oss gärna om du har frågor kring uppsägningen.

Jag vill byta lägenhet, hur går jag tillväga?

För att kunna byta lägenhet med någon behöver du ha bott i nuvarande lägenhet i ett år. Under mina sidor finns möjlighet att skapa bytesannonser och hitta andra hyresgäster som är intresserade av byte. Parterna får själva ta kontakt med varandra och sedan kontakta vårt kontor för godkännande. Blankett för bytesansökan hittar du här.

 

Hyra och betalning

När ska hyran betalas?

Hyran betalas i förskott sista vardagen före månadsskifte.

Jag vill betala min hyra via autogiro, hur gör jag?

Klicka här för att skriva ut vår autogiroblankett eller kontakta vårt kontor, så hjälper vi dig.

Jag betalar via autogiro och vill inte få hem pappersfakturan i brevlådan, hur avsäger jag mig den?

Kontakta vårt kontor så ser vi till att du inte får någon avi vid nästa avisering.

Jag får inte pengarna att räcka den här månaden, hur gör jag?

Hyran är den viktigaste utgiften du har att betala. Skulle du hamna i en situation där pengarna inte räcker är det viktigt att du snarast tar kontakt med oss. Vi försöker reda ut din situation tillsammans med dig.

 

Reparationer och renoveringar

Jag har ett fel i min lägenhet, hur gör jag för att anmäla det?

Logga in på "mina sidor" och följ instruktionerna för felanmälan eller ring till felanmälan. Kontaktuppgifter hittar du här.

Jag vill göra förändringar i min lägenhet, hur går jag tillväga?

Mindre renoveringar så som målning och tapetsering får du själv göra så länge det är fackmannamässigt utfört. Renoveringar som omfattar fast utrustning, el och vatten kräver vårt godkännande. Fyll i blanketten för "Ansökan om förändringar i lägenhet" och lämna den till oss, så återkommer vi till dig. Av dig bekostat eller nedlagt arbete och förbättringar berättigar inte till ersättning vid avflyttning.

Jag vill bygga en altan med ett nytt staket på min uteplats, kan jag göra det utan tillstånd?

Förändringar i utemiljön kräver vårt tillstånd. Fyll i blanketten som heter "Ansökan om förändringar av utemiljö" och lämna den till oss, så återkommer vi till dig.